lørdag 11. oktober 2008

Nærmere og nærmere særemne

Tiden har flydd av gårde siden siste gang jeg skrev om særemne, eller fordypningsoppgave på skolespråket... Jeg har kommet frem til at jeg vil lese 3 bøker av Henrik Ibsen, en mann jeg er "glad" i. Jeg vil se litt på hans fremstilling av bestemte kvinner i 3 romaner. Disse kvinnene og romanene vil være Nora i "Et Dukkehjem", Hedda i "Hedda Gabler" og Hedvig i "Vildanden". Jeg ser frem til å lese hans verk. Som en av realismens største norske forfattere, var undertrykkelse av kvinner et av hans viktigste temaer.

Jeg syns det er veldig greit at jeg kommer til å lese skuespill. Det vil bli mer interessant å trekke seg inn i handlingen når man leser et manus og føler direkte kontakt mellom personene. Det som gjenstår er, å låne bøkene og ha vilje nok til å sette meg ned og lese...


Til høyre ligger lenker til pdf-filene for bøkene

1 kommentar:

Ingunn sa...

Det er et spennende tema du har valgt, og jeg ser frem til å lese om hva du finner ut. Det er helt ok å lese manus når man har et konkret perspektiv på det slik du har. Ibsen er en allmengyldig forfatter som alltid har noe å si til andre mennesker (hvis de vil lytte, da). Du bruker også bloggen slik vi har tenkt oss det, som et sted for å reflektere omkring valg du gjør i forbindelse med faget.